Aansprakelijkheid voor bedrijven: ‘Draai het eens om’

Geschreven door Tom Dekker op 11 maart 2020

Als ondernemer en bedrijf wilt u de aansprakelijkheid goed geregeld hebben. Om de eenvoudige reden dat een ongeluk, een misser of een schade in een spreekwoordelijk klein hoekje kan zitten. Een goede aansprakelijkheidsverzekering voor uw bedrijf, dat is wat u hoe dan ook moet willen. Toch geef ik mijn klanten ook nóg een advies mee. ‘Draai het eens om’. In dit blog neem ik u aan de hand van een praktijksituatie mee in mijn visie.

Vuilniszak

Na schoonmaakwerkzaamheden in een kantoor, loopt een medewerker van een schoonmaakbedrijf met een vuilniszak vol kantoorafval het pand uit. Op een aantal meter afstand staat de bestelbus van het schoonmaakbedrijf. De deuren staan open. Hij zou de vuilniszak zo in de auto kunnen gooien. Hij doet het ook. Maar, er komt net een brommer aan rijden. De brommerrijder schrikt en glijdt uit. De brommer is beschadigd. Later blijkt dat de brommerrijder ook letsel heeft.

Letselschade advocaat

Het verhaal van de schoonmaker, de vuilniszak en de brommerrijder is een actuele schade. Hij loopt nog. Een advocaat formuleert nu de letselschade. De schade wordt vervolgens ingediend bij de verzekeraar, die een schadeloosstelling hiervoor zal geven. Dit is in het kort de procedure, zoals dat bij letselschade gaat. Het is mijn visie dat er nóg een procedure hoort te zijn.

Werkprocedure

Daarmee bedoel ik werkprocedure. Als werkgever is het raadzaam de werkprocedure vast te leggen en in die procedure ook de te nemen stappen per taak/uitvoerende opdracht mee te nemen. En daar natuurlijk op trainen. Maak een handboek. En praat uw medewerkers periodiek bij. Maak en houd de werkprocedure en het belang daarvan bespreekbaar.

Draai het eens om

Draai het maar eens om. Nu dienen bedrijven de schades in bij hun verzekeraar. Schade kan invloed hebben op het bedrijfsresultaat. Medewerkers van bedrijven die een winstuitkering verstrekken, voelen dat ook. Het is daarom belangrijk om uw medewerkers vooraf ook bewust te maken. Niet alleen vanuit normen en waarden ook vanuit het financiële aspect. Want verzekeren is één. Voorkomen dat het misgaat, dat is basis.

Aansprakelijkheidsverzekering

Het verhaal van de schoonmaker is een ogenschijnlijk onschuldig verhaal. Natuurlijk had het nog vele malen erger uit kunnen pakken. De brommerrijder had door kunnen schieten en een dwarslaesie kunnen oplopen. Gelukkig loopt het niet zo af én heeft de eigenaar van het schoonmaakbedrijf een aansprakelijkheidsverzekering.

Grijs gebied

Bij geen enkele andere verzekering is het grijze gebied zo groot als bij de aansprakelijkheidsverzekering. ‘Tegelijkertijd is het steeds moeilijker om u als bedrijf te verdedigen tegen schadeclaims’, zegt Bas Batenburg, advocaat letselschade en aansprakelijkheid voor slachtoffers en verzekeraars, tegen Arbo-Online.

Vragen over aansprakelijkheid voor bedrijven

Heeft u vragen over aansprakelijkheid of over een aansprakelijkheidsverzekering voor uw bedrijf? Ik geef u graag een persoonlijk en onafhankelijk advies.

Tom Dekker
Neem contact op met Tom

Interessant nieuws

Bekijk overzicht
Besparen op je levensverzekering: Tips en Overwegingen

Besparen op je levensverzekering: Tips en Overwegingen

In een tijd waarin het dagelijkse leven steeds duurder wordt, zijn velen op zoek naar manieren om geld te besparen. Wellicht is er ruimte voor besparing op je levensverzekering. Wanneer deze al...
Huis verhuren aan toeristen? Meld het aan de verzekeraar!

Huis verhuren aan toeristen? Meld het aan de verzekeraar!

Heb je al eens toeristen over de vloer gehad? Het is tegenwoordig razend populair om een huis te verhuren aan vakantiegangers. Je verdient een extra zakcentje door jouw huis op internet aan te...
Bekijk overzicht