KRK adviseert en begeleidt in verkoop overheidsvastgoed

KRK adviseert en begeleidt in verkoop overheidsvastgoed

Geschreven door ing. Sander Caldenhove

Amsterdamse en Alkmaarse gemeenten verkopen vastgoed.

KRK is regelmatig betrokken bij de verkoop of verhuur van vastgoed in opdracht van de (semi) overheid. Recent werden aan de Amsterdamse Palmstraat en Wibautstraat vijf objecten verkocht in opdracht van de gemeente Amsterdam. In Alkmaar verkocht KRK het voormalige bioscoopgebouw De Harmonie en het filmhuis Provadja in opdracht van de Gemeente Alkmaar. Omdat het in Alkmaar om transformaties ging, vond er vooraf een adviestraject plaats. In dit traject werden de herbestemmingsmogelijkheden in kaart gebracht met de bijbehorende doelgroepen en een verkoopstrategie. De objecten in Amsterdam en Alkmaar zijn verkocht bij inschrijving. Verkoop voor de gemeente Amsterdam betekent altijd een uitgifte in erfpacht.

Alex Dekker is portefeuille manager vastgoed en daarmee ook verantwoordelijk voor de verkoop van commercieel vastgoed van de gemeente Amsterdam. Alex: “De gemeente bezit commercieel vastgoed, openbare gebouwen en vastgoed op bijzondere locaties. Commercieel vastgoed waar we geen eigen bestemming voor hebben willen we afstoten en wordt eerst aangeboden binnen de gemeente. Als er geen belangstelling is binnen de gemeente, brengen we het op de markt. Dat is de reden dat we de vijf objecten in de Palmstraat en Wibautstraat verkocht hebben. We hebben Marc Wolthuis van KRK in Amsterdam gevraagd de vijf objecten in de markt te zetten en het verkoopproces te begeleiden. Marc en zijn team weten wat onze belangen zijn en begrijpen het verkoopproces. Dit moet vooral transparant zijn omdat we geen conflicten met derden willen of problemen met huurders. Marc heeft de gehele verkoopprocedure vastgelegd.

Om iedereen een eerlijke kans te geven werd er verkocht bij inschrijving, waarbij we de inschrijvingen pas na zes weken hebben beoordeeld. Als er na 6 weken geen geschikte kandidaat gevonden zou zijn, had de gemeente kunnen besluiten een nieuwe verkoopprocedure te starten, of het pand te koop te laten staan totdat een geschikte kandidaat zich zou aandienen. De inschrijvingen werden beoordeeld op de biedprijs en de ontbindende voorwaarden. Ook werden de inschrijvingen gescreend op de Bibob wetgeving.”

Volgens Alex Dekker, portefeuille manager vastgoed bij de Gemeente Amsterdam, verliep de verkoopprocedure vlot en hebben de panden alle vijf een goede nieuwe bestemming gekregen.

Meer artikelen lezen? Download hier Sprekende Zaken editie mei 2017.

Meer weten over dit onderwerp?

Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie