Deze zomer op vakantie via het overbelaste Schiphol? 4 vragen en antwoorden
Ellenlange wachtrijen op Schiphol, geschrapte vluchten, een vermindering van het aantal stoelen en de gevaarlijke situatie die soms op de Amsterdamse luchthaven ontstond: in de afgelopen weken stonden de media er vol mee. Verontrustend nieuws voor vakantiegangers, voor wie de zorgvuldig geplande vakanties nu in het water dreigen te vallen. In deze onzekere situatie is het belangrijk om uw rechten te kennen. Hoe zit het bijvoorbeeld met verzekeringen wanneer u uw vlucht mist door drukte? En wat als uw vlucht niet doorgaat? In dit artikel geven wij antwoord op de vier meest prangende vragen van reizigers.
1. De rij lijkt eindeloos en uw vlucht is vertrokken! Wat nu?
Een lastige situatie, want de luchtvaartmaatschappij heeft zich in principe aan de afspraak gehouden: de vlucht is op tijd vertrokken. Daarom kunt u zich niet beroepen op uw reis- of annuleringsverzekering.
In dit geval kan een rechtsbijstandsverzekering uitkomst bieden. Daarmee legt uw verzekeraar een claim neer bij Schiphol. U moet wel aantonen dat u de vlucht hebt gemist door overmacht (een voorbeeld: u was op tijd aanwezig op de luchthaven, maar de wachtrijen waren erg lang).
2. Uw vliegtuig vertrekt mét u, maar later dan gepland. Waar hebt u recht op?
Als de vertraging meer dan drie uur duurt, moet de luchtvaartmaatschappij u een vergoeding geven. Ook hebt u recht op eten en drinken. En u dient de mogelijkheid te krijgen om u op te frissen.
Is er sprake van meer dan één dag vertraging en wordt deze niet veroorzaakt door buitengewone omstandigheden (zoals noodweer of natuurrampen), dan ontvangt u ook een vergoeding voor een overnachting. Soms regelt de luchtvaartmaatschappij dit verblijf; soms moet u het zelf boeken, waarna u de kosten op de luchtvaartmaatschappij kunt verhalen.
3. Uw vlucht wordt geschrapt. Wat zijn uw opties?
Een luchtvaartmaatschappij mag uw vlucht tot twee weken van tevoren annuleren of wijzigen zonder u daarvoor een vergoeding te geven. Wel hebt u bij een annulering twee opties: een andere vlucht boeken of uw geld terugvragen.
Hoort u minder dan 14 dagen voor vertrek dat uw vlucht niet doorgaat? En moet u daardoor extra uitgaven doen? Dan krijgt u hier in sommige gevallen een vergoeding voor. Elke situatie is anders, maar het onderliggende principe is dat uw vakantie moet kunnen doorgaan. De luchtvaartmaatschappij dient een andere vlucht voor u te regelen, bijvoorbeeld middels een omboeking. Is daar geen mogelijkheid toe, dan kunt u zelf een vlucht boeken bij een andere partij en de kosten verhalen op de oorspronkelijke luchtvaartmaatschappij.
4. Uw hotel verwacht u, maar u komt niet (op tijd) aan. Krijgt u uw geld terug?
Hebt u een pakketreis geboekt en wordt uw vlucht geannuleerd? Dan dient u het hele bedrag terug te krijgen. Vlucht en hotel zijn namelijk samen geboekt. Gaat de vlucht niet door, dan beïnvloedt dit automatisch het andere component: uw verblijf.
Als u uw vlucht en verblijf los hebt geboekt, ligt het gecompliceerder. Een terugbetaling van uw vliegticket moet u ontvangen, maar voor de boeking van het hotel bent u zelf verantwoordelijk. Indien het betaalde bedrag niet te restitueren is, kunt u zich misschien beroepen op uw annuleringsverzekering. Het is wel belangrijk om goed na te gaan of uw verzekeraar deze situatie vergoedt.
Goed verzekerd richting een onzekere luchthaven
Hoopt u deze zomer vanaf Schiphol naar uw vakantiebestemming te vliegen? Verzeker u dan zo goed mogelijk. Juist in deze onzekere tijden is dit een must. Wilt u de opties bespreken? Neem gerust contact op met KRK Verzekeren om u te laten adviseren.