Brandveiligheid in het bedrijfspand: speelt u met vuur?
Geschreven door Tom Dekker op 3 mei 2022Voor veel ondernemers is brandveiligheid in het bedrijfspand een discussiepunt. De vuistregel luidt: 'Laat de installatie keuren door een erkend bedrijf.' Elk facet moet daarbij aan een inspectie worden onderworpen. Maar is dit in alle gevallen noodzakelijk? En wat zijn de gevolgen wanneer u dit niet doet?
Keuringsdocument een must: "Voorkomen is beter dan genezen"
Vroeger werd er gekeurd op twee richtlijnen: NEN 1010 en NEN 3140. De eerste is gericht op het ontwerpen en aanleggen, de tweede bevat voorschriften voor het veilig gebruik van een installatie, de periodieke inspectie van elektrische apparaten en de inspectie van bestaande elektrische installaties. "Belangrijke elementen, maar in beide gevallen ligt de nadruk op het risico op elektrocutie," vertelt Tom Dekker, zakelijke verzekeringsexpert bij KRK.
Om ook het brandrisico mee te nemen, hanteren verzekeraars nu scope 10: een uitgebreide keuring voor ondernemers met een bedrijfspand. Moet u deze als ondernemer laten uitvoeren? "Dat is wel verstandig," zegt Tom. "Wanneer brandschade namelijk ontstaat door een defect in de installatie, kan de verzekeraar beslissen om geen vergoeding uit te keren. Bovendien kunnen ondernemers in het geval van brand niet alleen met schade, maar ook met de werkgeversaansprakelijkheid te maken krijgen — bijvoorbeeld als een werknemer een schok krijgt door de installatie."
Eigenlijk is een keuring dus een must: "Steeds meer verzekeraars willen een officieel keuringsdocument of -certificaat in handen hebben. Want voorkomen is beter dan genezen."
Onzichtbaar gevaar ligt op de loer: "Tijdig ingrijpen is cruciaal"
In de praktijk zien mkb'ers de zin van een keuring vaak niet in. "Zolang de installatie goed lijkt te werken, beschouwen zij een keuring vooral als een onnodige kostenpost. Ze beseffen niet dat ze met vuur spelen."
Want, weet Tom, een potentieel ongeluk schuilt soms in een klein (en onzichtbaar) hoekje: "Een klant van mij runt een sportschool met splinternieuwe apparatuur. Het brandgevaar lijkt daar ver te zoeken. Maar tijdens een inspectie bleek dat alle televisies op één groep waren geplaatst. De klant heeft toen een aanpassing aangebracht om de piekbelasting over meerdere groepen te verdelen. Daarmee is de sportschool een hoop ellende bespaard gebleven."
En dit bedrijf was niet het enige waar gevaar op de loer lag. Tom wijst bijvoorbeeld op timmerfabrieken die krachtstroom gebruiken, waardoor de installatie zwaar belast wordt. Maar ook op alledaagse problemen: "Trek in het gemiddelde bedrijfspand een meterkast open en je komt de gekste objecten tegen. Denk aan stofhopen, afval of zelfs een stapel wc-papier. In combinatie met hitte kan dit problemen veroorzaken. Maar wie een periodieke keuring laat uitvoeren, heeft de mogelijkheid om tijdig in te grijpen."
Tref de juiste maatregelen: "Weet wie waarvoor verantwoordelijk is"
Hoe treft u als ondernemer de juiste maatregelen op het gebied van brandveiligheid? Tom: "In een brandverzekering staat doorgaans of de verzekeraar een keuring eist. Is dit het geval, dan is de ondernemer verantwoordelijk voor het laten uitvoeren hiervan. Het is belangrijk om een bedrijf te vinden dat hiertoe bevoegd is. Als er gebreken staan in het keuringsrapport, krijgt de ondernemer een bepaalde periode om deze te herstellen. Vervolgens is het mogelijk om een herstelverklaring bij het dossier te laten voegen."
En wat als u uw bedrijfspand huurt? "Ga dan in gesprek met de eigenaar," adviseert Tom. "Het is essentieel om duidelijk te hebben wie waarvoor verantwoordelijk is."