Wij zijn er voor u. Ook nu.

Wij zijn er voor u. Ook nu.

Het antwoord op uw meest gestelde vragen rondom het coronavirus

Wij worden veel gebeld met vragen over de mogelijke gevolgen van het Coronavirus. Gaat mijn woningverkoop nog wel door? Zijn er gevolgen voor de rente bij het afsluiten van mijn hypotheek? Is het wellicht verstandiger om nu alvast te taxeren? Wij kunnen ons goed voorstellen dat u die vragen ook heeft. Daarom staan we bij KRK en HypohteekNet altijd voor u klaar om uw vragen te beantwoorden en mogelijke zorgen weg te nemen.

Over de veiligheidsrichtlijnen die wij vanuit de overheid en het RIVM hanteren, leest u meer in ons officiële statement.

Wonen

In de meeste gevallen? Ja. Er is nog steeds vraag naar woningen in vrijwel alle prijsklassen en er worden ook nog steeds woningen verkocht. Het aanbod is echter schaars, dus wilt u een andere woning terugkopen en heeft u nog geen geschikte gevonden, dan kan het lastig zijn om deze te vinden. In dat geval kunt u overwegen om de verkoop even uit te stellen.

KRK wordt dagelijks gevoed met actuele marktinformatie vanuit verschillende hoeken, daarom geven we u graag persoonlijk advies over wat in uw situatie de beste keuze is. Onze 75 collega's staan ook op afstand voor u klaar zoals u dat van ons gewend bent, vanuit onze kantoren en hun huis.

Dit hangt nauw samen met uw persoonlijke omstandigheden. Als u gewoon een baan heeft en/of een courante woning heeft om te verkopen, dan is er geen reden om het niet te doen. Door de afgenomen vraag maakt u een grotere kans om de woning die u graag wilt te kopen tegen een schappelijke prijs. Daarnaast kunt u nog steeds onder uitstekende hypotheekcondities geld lenen.

Op dit moment hebben wij nog geen indicaties dat de prijzen dalen. Het is nog steeds aantrekkelijk om een huis te kopen, omdat de rente historisch laag is. Daarnaast zal het aanbod niet snel toenemen waardoor de vraag nog steeds groter blijft dan het aanbod. Het hangt natuurlijk af van de economische ontwikkelingen, maar voorlopig verwachten wij geen sterke prijsdaling.

Als vanzelfsprekend doen wij nog steeds ons uiterste best om uw woning te verkopen. Zo experimenteren wij bijvoorbeeld met manieren om bezichtigingen online te laten plaatsvinden. Ook zorgen wij voor een nog actievere aanwezigheid van uw woning op onze online marketing- en communicatiekanalen, om uw potentiële koper ook te bereiken tijdens deze bijzondere thuiswerk periode.

Ja, dat kan zeker. Echter hanteren wij wel een aantal regels om uw gezondheid en die van onze aanwezige makelaar(s) zoveel mogelijk te garanderen. Zo vragen wij u om met zo min mogelijk personen aanwezig te zijn bij de afspraak.

Bij symptomen van ziekte (koorts, verkoudheid, hoesten of niezen) of als u vermoedt dat u in contact bent geweest met een besmette persoon vragen we u contact met ons op te nemen en niet te verschijnen. Wij zullen dan samen met u naar een oplossing zoeken. Ook experimenteren wij met manieren om bezichtigingen online te laten plaatsvinden.

Wij volgen de instructies van het RIVM en de overheid stipt op, dus we schudden geen handen, houden iets meer afstand dan gebruikelijk maar verwelkomen u als altijd met een glimlach.

Als wij voor een woning meerdere aanvragen krijgen voor een virtuele bezichtiging, dan stellen wij een tijdstip vast waarop u hiervoor wordt uitgenodigd. Onze makelaar laat u de woning dan online zien met de mogelijkheid om vragen te stellen. Indien u verdere interesse heeft in de woning, dan raden wij u wel aan om de woning ook op de normale wijze te bezichtigen. U vindt ons actuele aanbod hier.

Kuijs Reinder Kakes is met bijna 80 medewerkers één van de grootste makelaars van Noord-Holland. Een groot deel van hen werkt al sinds een vroeg stadium thuis. Hierdoor zijn wij goed in staat om onze klanten zowel on- als offline te bedienen en zijn er geen problemen met de bezetting. Natuurlijk willen we dit graag zo houden. Daarom volgen wij de voorschriften van het RIVM en de NVM strikt.

Ja, dat is zeker mogelijk. Wij begrijpen goed dat u in deze tijd zo min mogelijk contact wenst te hebben met mensen van buitenaf. Gelukkig kent onze moderne wereld veel online mogelijkheden.

In een verkoopadviesgesprek leggen wij u uit hoe de verkoop van een woning in zijn werk gaat en geven wij u advies over de opbrengst die wij verwachten en de verkoopprijs die daar bij hoort. Om u een gedegen advies te kunnen geven, moeten wij wel uw woning zien. Daarom vragen we u om ons tijdens het gesprek een “online bezichtiging” te geven.

Binnen 2 werkdagen na de afspraak ontvangt u vervolgens een advies. Indien u uw woning daarna te koop wilt zetten, dan regelen wij dat natuurlijk voor u. Wilt u door deze situatie liever nog even wachten? Dan houden wij uw gegevens in ons systeem en nemen wij op een later moment contact met u op.

Hypotheek

U leest hierover op verschillende nieuwssites, dus we begrijpen goed dat u deze vraag stelt. Op basis van de economische vooruitzichten verwachten wij - door de toenemende onzekerheid in de markt en dus hogere risico's - een lichte stijging. Echter neemt bijvoorbeeld de Europese Centrale Bank nu al maatregelen om de rente weer te stabiliseren.

Ondanks de vreemde en nare situatie waarin we ons bevinden, is dit een goede periode om uw huidige hypotheek kritisch onder de loep te laten nemen. Onze hypotheekadviseurs kunnen gemakkelijk en snel zien of het voor u verstandig is om uw hypotheek over te sluiten. Wij hebben daarvoor de volgende documenten nodig:

  • Overzicht van uw hypotheek
  • Inkomensgegevens
  • Aflossingsnota van de geldverstrekker (mogelijk kunnen wij dat al voor u zien)

Vrijblijvend en geheel digitaal denken we graag met u mee. Een kleine moeite met mogelijk een groot voordeel. Neem contact op met één van onze vestigingen en vraag naar de afdeling hypotheken.

Veel geldverstrekkers hebben aangegeven dat ze coulant omgaan met mensen die door de coronacrisis in de problemen komen. Neem tijdig contact op met uw adviseur zodat wij u kunnen informeren en helpen.

Verzekeringen

KRK Verzekeren is een onafhankelijke tussenpersoon tussen u en de verzekeraar. Daardoor doen wij tegen de beste tarieven zaken met bijna alle verzekeraars in Nederland. In deze situatie geldt dat het antwoord op deze vraag afhangt van de verzekeraar waar u bent verzekerd en de situatie.

In veel polisvoorwaarden staat dat annuleringskosten zijn verzekerd als er sprake is van een bijzondere onvoorziene omstandigheid (tenzij uitgesloten). Nu het coronavirus een pandemie is, zien veel verzekeraars de gevolgen van het coronavirus niet meer als een bijzondere onvoorziene omstandigheid. Het virus komt immers wereldwijd voor.

Dat betekent dat als een reis geboekt is na een bepaalde datum en niet doorgaat of onderbroken wordt als gevolg van het coronavirus, er geen annuleringskosten worden vergoed. Bij Aegon bijvoorbeeld geldt dit voor alle reizen die na 14 maart 2020 zijn geboekt, voor Nh1816 voor alle reizen na 20 maart 2020.

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies inmiddels voor een aantal landen aangepast van 'oranje' naar 'geel'. Dit betekent dat u wel naar de landen kunt afreizen, maar hier nog steeds gezondsheidsrisico's gelden.

Wij adviseren u contact op te nemen met één van onze verzekeringsadviseurs zodat we voor u kunnen uitzoeken welke regels in uw geval gelden.

Bent u gedekt voor de annuleringskosten? Dan hebben wij in ieder geval de volgende documenten nodig voor de schademelding:

  • de boekingsnota
  • de annuleringsnota

Kunt u om medische redenen niet op reis? Meld dit ons. Mogelijk vragen we u dan om een medische machtiging in te vullen.

Moet u bijvoorbeeld medische kosten maken of kunt u niet op de geplande datum naar huis vliegen? Bel dan het noodnummer van uw verzekeraar.

Aegon: +31 88 344 00 00.
Nh1816: +31 88 112 18 16.

Staat het nummer van uw verzekeraar hier niet tussen? Bel dan één van onze adviseurs via +31 88 497 63 50.

Ook waar vakantiereizen weer mogelijk worden, blijven er risico’s. Bij een opleving van het coronavirus kunnen landen strenge maatregelen nemen of opnieuw invoeren. De situatie kan snel veranderen. Houd hier rekening mee bij het plannen van uw reis. Geen enkele reisverzekering dekt repateriëring bij het gevolg van een coronauitbraak. De kosten die u moet maken om langer in het land te kunnen verblijven of terug te vliegen naar Nederland, zijn dus niet gedekt. Kijk voor meer actuele informatie op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen.

Bedrijven

We zien een zeer wisselend beeld en een duidelijk verschil tussen het type onderneming. Zo zijn er een aantal bedrijfstakken die zichtbaar veel last hebben van deze “crisis” (denk bijvoorbeeld aan de horeca en de events), terwijl anderen ondernemers er financieel baat bij hebben. De markt als geheel laat nu een daling zien, maar staat zeker niet stil. Ondernemingen die moeten en willen verhuizen, nemen deze stap nog steeds. Verder wordt er door de schaarste in onze regio en de lang aanhoudende hoogte van de vraag verwacht dat de markt relatief snel zal herstellen.

Bevindt u zich operationeel of financieel in een gespannen situatie, door bijvoorbeeld een aflopend huurcontract? Zeker doen! De huidige situatie biedt namelijk ook kansen. Zo maakt u door de teruggelopen vraag meer kans en kunt u een besparing realiseren. KRK wordt met grote regelmaat gevraagd naar marktinformatie, omdat bedrijven de kansen en risico’s afwegen. Mogelijk heeft een van onze relaties een goede oplossing voor uw probleem.

In het algemeen? Ja. Hoewel de markt een lichte daling laat zien, staat hij zeker niet stil en wordt er door de schaarste in de regio en de lang aanhoudende hoge vraag verwacht dat de markt relatief snel zal herstellen. Wel kan het zijn dat wij u een andere aanpak adviseren.

Kuijs Reinder Kakes heeft een grote database met mensen die actief op zoek zijn naar huisvesting. Het kan zijn dat we uw bedrijfspand aan hen aanbieden en ervoor kiezen het gebouw later op marketing platformen zoals Funda te plaatsen, om ervoor te zorgen dat uw pand extra in de kijker staat op het moment dat het website bezoek bij deze kanalen weer volledig op peil is.

In beginsel, nee. Wel zien wij verschillende situaties ontstaan waarbij de verhuurder goodwill of coulance bereid is een aangepaste betalingsafspraak te maken. Dit is dan geen huurkorting, maar vaak gaat het om een lening dan wel wel een uitgestelde betaling.

Indien een huurder aanspraak wil maken op huurkorting op basis van overmacht, gebrek of onvoorziene omstandigheid dan zal de rechter daar uitspraak over moeten doen. Wel is het aannemelijk dat er een beroep wordt gedaan op een bijzondere omstandigheid.

De verhuurder zal in eerste instantie geïnteresseerd zijn welke stappen de huurder al heeft ondernomen om deze situatie op de problemen te beperken/lossen. Denk hierbij aan het uitwerken van verschillende noodscenario’s. Ook zal de betalingshistorie en de relatie tussen huurder en verhuurder een belangrijke rol spelen. Een open deur: maar een goed voorbereid gesprek met de verhuurder is hierin de eerste, maar belangrijke stap.

Commercieel vastgoed taxeren

Ja, zeker. Wij verzekeren u ervan dat wij alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen om uw gezondheid en die van onze medewerkers zo veel mogelijk te beschermen. Daarom verzoeken we u om met zo min mogelijk personen bij de afspraak aanwezig te zijn (ofwel: uitsluitend de personen die direct betrokken zijn).

Bij symptomen van ziekte (koorts, verkoudheid, hoesten of niezen) of als u vermoedt dat u in contact bent geweest met een besmette persoon vragen we u contact met ons op te nemen en niet te verschijnen. Wij zullen dan samen met u naar een oplossing zoeken.

Dat hangt ervan af. Bij een financieringstaxatie moet contact worden opgenomen met de desbetreffende bank. Zij hebben richtlijnen over of het object inpandig geïnspecteerd dient te worden. Wij voeren dit contact met de bank voor u. Naast de standaard documenten die u aanlevert vragen onze collega’s ook om beeldmateriaal van het object, zodat de taxateur een goede indruk krijgt en u hierover kan informeren.

Bij taxaties omtrent aankoop, verkoop, interne of overige doeleinden voldoet een geveltaxatie. Hierbij geldt wel dat er ook wordt gevraagd om beeldmateriaal van het object, zodat de taxateur een goede indruk krijgt.

Algemeen

KRK is al bijna 100 jaar een stabiele en solide onderneming met een groot netwerk aan trouwe klanten, medewerkers en leveranciers. Dit netwerk is voor ons zeer waardevol. Daarom nemen we momenteel alle mogelijke maatregelen op het gebied van communicatie en bereikbaarheid om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen, ieder moment van de dag.

Staat uw vraag er niet tussen?

Onze medewerkers staan voor u klaar zoals u dat van ons gewend bent. Neem gerust contact op met één van onze vestigingen via de telefoon, e-mail of social media. We helpen u graag.