Wat zijn de mogelijkheden van AI bij woningverkoop?
Geschreven door Sven Heinsbroek op 8 februari 2024AI is booming. Begrijpelijk, want kunstmatige intelligentie biedt mogelijkheden. Maar er heerst een bijna tomeloos enthousiasme rondom het onderwerp. Tijd voor wat realisme. AI kent namelijk ook de nodige beperkingen. Wil je er optimaal gebruik van maken, dan moet je op ontdekkingsreis om te zien wat wel en niet voor je werkt. Zelf ben ik daar volop mee bezig, bijvoorbeeld door webinars bij te wonen, maar vooral ook door tools als ChatGPT zelf uit te proberen.
De vraag die ik daarbij in het achterhoofd houd, luidt: ‘Wat zijn de mogelijkheden van AI bij woningverkoop?’ In dit artikel deel ik mijn bevindingen.
Géén kant-en-klare woningteksten, wél ruwe opzetten
Een volledige woningtekst schrijven met behulp van AI? Naar mijn ervaring kun je dat beter vermijden. Hoe goed je prompt ook is, er komen vaak overdreven weelderige teksten uit voort en het ontbreekt aan specifieke kennis. Als ik bijvoorbeeld een tekst wil opstellen voor een woning in het centrum van Zaandam en een AI-tool beschrijft de omgeving als "een oase van rust", denk ik: echt? Daar zullen de meeste mensen het niet mee eens zijn!
Het is echter wel handig om ChatGPT een ruwe opzet te laten genereren, waar je vervolgens zelf mee aan de slag gaat. Op die manier voorkom je schrijversblok en kun je sneller een goede woningtekst produceren. Bovendien komt ChatGPT gemakkelijk met alternatieve zinsstructuren en synoniemen, waardoor je tekst origineler wordt.
‘Artist impressions’ met scherpe menselijke controle
Wil je een woning verkopen die helemaal uitgewoond is, maar die veel potentieel heeft? Of is de woning nog in aanbouw, maar laat je graag zien hoe deze er straks — binnen een gloednieuwe nieuwbouwwijk — uit komt te zien? Dan bieden artist impressions uitkomst. Normaal gesproken kosten deze gerust 80 tot 100 euro per stuk. Maar tegenwoordig zijn er AI-tools waarmee je ze voor een veel lager bedrag kunt maken.
Blijf daarbij wel scherp op de accuraatheid. Als een tool vijf stijlen creëert, komt het weleens voor dat een ruimte in één versie plotseling veel breder is dan in de andere vier. Dit betekent dat het programma een verkeerde interpretatie heeft gemaakt. Als makelaar dien je dit goed te controleren. Ook hier is dus nog steeds een cruciale rol voor de mens weggelegd.
Research-voorwaarde: zorgvuldige dubbelcheck
Wie research verricht met een AI-tool, begeeft zich op glad ijs. De tools zijn doorgaans zó geprogrammeerd dat ze altijd een antwoord moeten kunnen geven, zelfs als dit niet voldoende onderbouwd is.
Aan de andere kant: ze leren constant ontzettend veel van alle content die ingevoerd wordt. Je kunt je dus wel aan research wagen, bijvoorbeeld door meer informatie over een bepaalde wijk op te vragen die je zelf niet zo goed kent. Als je dit doet, controleer dan de antwoorden zorgvuldig. Dit is sowieso belangrijk voor makelaars, die vaak als de local heroes worden beschouwd: degene die de verkoop of aankoop van een woning aan jou toevertrouwt, vertrouwt er doorgaans op dat jij de geheimen van de buurt kent.
Dé valkuil: blindelings op AI vertrouwen
Een laatste punt: naarmate AI zich ontwikkelt en terrein wint, zullen waarschijnlijk ook woningverkopers en -zoekers tools gebruiken om zelf marktonderzoek te verrichten. Hierin schuilt een gevaar, want zoals ik hierboven al aangaf, is de verkregen informatie lang niet altijd accuraat. Het probleem is dat sommige mensen dit niet weten.
Hier komt de kracht van de makelaar meer dan ooit om de hoek kijken. Wij makelaars bezitten de kennis en expertise om juiste en onjuiste informatie van elkaar te onderscheiden en mensen van een weloverwogen (menselijk!) advies te voorzien bij een van de grootste beslissingen van hun leven: het verkopen of kopen van een huis.
Kort gezegd, AI is een mooie ondersteunende tool bij woningverkoop — zolang je er niet blindelings op vertrouwt.