‘Verzekering afsluiten als consument en hem gebruiken als patiënt’

‘Verzekering afsluiten als consument en hem gebruiken als patiënt’

Geschreven door Tom Dekker

De horeca is de afgelopen maanden hard getroffen. Gelukkig start het weer op. Terrassen zijn weer open. Keukens ook. Het aantal mensen dat u een tafel mag geven, wordt langzamerhand groter. Ook uw omzet ziet u langzaam weer groeien. Het coronavirus heeft er flink ingehakt. Iets waartegen u zich niet kan verzekeren. Helaas. Een uitzonderlijke situatie. Een minder uitzonderlijke situatie, helaas, maar waar u zich gelukkig wel tegen kan verzekeren, is brand. Een gebeurtenis die het imago heeft, ‘Dit gebeurt mij niet’, terwijl de horeca in de top 3 staat van grote branden. Tom Dekker, verzekeringsadviseur zakelijk, deelt zijn visie.

Daar staat u dan…

Daar staat u dan. ’s Nachts. Voor uw restaurant. U ziet het pand in vlammen op gaan. U voelt de warmte door het vuur. Maar u voelt ook de zorgen. U denkt aan de mensen op de loonlijst die u moet doorbetalen. Wetende dat de omzet voorlopig stilligt. ‘Het is een situatie die helaas voorkomt’, vertelt Tom Dekker. ‘Een situatie die gelukkig wel verzekerbaar is. Toch merk ik dat het een gevoelig onderwerp is. Mensen denken al snel ‘Dit gebeurt mij niet’. Maar ik weet ook, op de momenten dat het wel gebeurt, ondernemers enorm dankbaar zijn voor hun verzekering. Dat zij kunnen terugvallen. Ik zeg weleens: ‘Mensen sluiten een verzekering af als consument en gebruiken hem als patiënt.’’

Waardevolle tip

‘Als u dan als patiënt echt verzekerd wilt zijn van goede zorg, heb ik een tip. Een tip voor alle horecaondernemers, maar feitelijk voor iedere ondernemer. De tip is simpel, maar wel eentje waar je niet als consument naar moet kijken. Kijk ernaar als patiënt. Dan snap je de waarde. Van een bedrijfsschadeverzekering en vooral van de rust die het je het geeft.’

Verzeker de winst

‘Bij veel restaurants zie ik dat wel de inventaris is verzekerd, maar niet de bedrijfsschade. Terwijl die laatste een veel grotere zorg is. Tafels en stoelen zijn zo gekocht. Misgelopen omzet en de doorbetaling van de lonen, is een ander verhaal. Een bedrijfsschadeverzekering dekt vaste kosten af. De personeelskosten bijvoorbeeld. Maar ook de winst die u normaal maakt en als gevolg van een brand niet kan maken.’

Begeleiding

‘Verzekeraars zijn enorm welwillend om met u mee te denken om uw zaak weer op rit te krijgen. Om de simpele reden dat hoe eerder u open bent, zij minder hoeven uit te keren. Een bedrijfsschadeverzekering geeft niet alleen rust in u hoofd, het geeft u ook begeleiding.’

‘Na een half jaar kan ik weer volledig draaien’

‘Het moment waarop u als horecaondernemer na een brand weer open kan, wordt nog wel eens onderschat. Ik hoor ondernemers soms roepen: ‘Na een half jaar kan ik weer volledig draaien’. U snapt, dat wens ik u echt. Oprecht. Ik weet dat de realiteit anders is. Een aantal jaar geleden was er een heftige brand in een winkel in de binnenstad van Alkmaar. Het heeft een aantal jaar geduurd voordat alles weer op de rit was.’

Twee jaar later…

‘Ik adviseer ondernemers daarom altijd naast een brandverzekering ook een bedrijfsschadeverzekering met een uitkering van twee jaar af te sluiten. Als consument kijken ondernemers daar terughoudend tegenaan. Want, een hogere premie. Als patiënt zijn de ondernemers mij dankbaar. Die duizend euro meer premie maakt hun dan echt niet meer uit. Ondernemers die schade hebben gehad, weten én bevestigen dat.’

Brandoorzaken

‘Brand door menselijk handelen (denk aan de sigaret die de schoonmaker in de prullenbak gooit) en brand door elektra zijn de meest voorkomende oorzaken van brand in bedrijfspanden. Menselijk handelen kunt u niet zelf voor iedereen reguleren. Als ondernemer kunt u wel de verantwoordelijkheid nemen voor je elektrische installatie en je blusmiddelen. Zorg dat u voldoet aan de eisen en laat het regelmatig controleren. Zo is u, bij een brand, niets te wijten.’

Verantwoordelijkheid nemen of achtervolgd worden?

‘De boodschap die ik horecaondernemers wil meegeven is simpel. U heeft de afgelopen maanden zoveel ellende gehad. Weet dat brand in de top 3 staat van grote bedrijfsbranden. Ben daarom kritisch op uw verzekering, zodat u niet de rest van uw leven lang achtervolgd wordt door hoge kosten waar u niet meer uitkomt maar zodat u deze zomer al uw aandacht kan geven aan uw gasten en aan het inlopen van de omzet die u de afgelopen maanden hebt gemist.

Laatste tip?

Ik wens u een succesvolle zomer! En breng tussen de drukte door vooral uw polissen even bij mij langs. Ik controleer graag, terwijl u volop in uw zaak werkt, of u goed bent verzekerd.

Meer weten over dit onderwerp?

Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie