Tijd voor transformatie: zó creëren we ruimte voor distributie in dichtbevolkte gebieden

Geschreven door Marc Wolthuis op 25 mei 2021

Een nijpend probleem in dichtbevolkte gebieden is het gebrek aan ruimte voor distributie. Als consumenten oriënteren we ons steeds meer online. De initiatieven om dat distributiekanaal te ondersteunen, schieten in de steden als paddenstoelen uit de grond. Dit betekent dat de logistieke bewegingen in en rondom stedelijke gebieden onder toenemende druk komen te staan. En dat tast de kwaliteit van de openbare ruimte aan en de veiligheid. Hoe kunnen we hier het best mee omgaan?

Verloedering ligt op de loer

Wie boven een ruimte woont waar containers en bakfietsen in- en uitrijden, is doorgaans niet erg blij. Distributielocaties veroorzaken nu eenmaal vaak een vorm van overlast. Bovendien verfraaien ze het straatbeeld niet. Veel winkels die vertrekken, worden vervangen door een nieuw distributieconcept zónder mooie etalages of een bepaald elan. Het langetermijngevolg: een verloedering van de buurt.

Maar door onze kortetermijnblik zien we dit niet. Zo bouwen we in een stedelijke omgeving nóg een appartementencomplex met een levendige (commerciële) plint en bij voorkeur een ondergrondse parkeergarage. En dat terwijl we die ruimte onder de grond wellicht veel beter kunnen omvormen tot een groot distributiecentrum.

Op naar meer leefbaarheid met een langetermijnvisie

Wat we moeten doen, is plekken in de stad creëren waar distributie op een goede manier kan plaatsvinden. Dit vereist een specifiek gemeentebeleid, maar ook meer creativiteit in de concepten van bouwers en ontwikkelaars.

Marktpartijen moeten innovatievere modellen natuurlijk ook wíllen toepassen. De resultaten zijn vaak minder, omdat ze meer kosten. Waarom je er toch mee aan de slag moet gaan? In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Je helpt de stad verder door verloedering en overlast tegen te gaan. Uiteindelijk levert dit een betere, meer leefbare woonomgeving op. Bovendien draag je een flink steentje bij aan het verkleinen van de CO2-voetafdruk van transport — een doelstelling die we continu met zijn allen benoemen, maar waaraan we in de praktijk nog weinig financieel willen inleveren.

Hoog tijd dus om dichtbevolkte gebieden met de langetermijnbril op te bekijken. Zo kunnen we immers voorzien in de behoefte aan ruimte voor distributie!

Advies of vragen?

Het logistieke team van Dynamis helpt graag met elke logistieke vraag! Bel ons voor een vrijblijvende afspraak of advies. Of neem contact op met een Dynamis logistiek onroerend makelaar in de buurt.

Dynamis Research onderzoekt de Nederlandse vastgoedmarkt en legt de bevindingen vast in de Sprekende Cijfers rapportages. Met onze data en expertise zijn wij niet alleen in staat om de markt diepgaand te beschrijven, maar geven we ook onze visie op verschillende thema’s.

Dynamis

Kuijs Reinder Kakes is partner in Dynamis. Dynamis is een groep van vastgoedprofessionals verspreid over 13 partners met 50 vestigingen (met ruim 550 medewerkers) in heel Nederland. Een samenwerking van lokale makelaarskantoren met een sterke positie in de eigen regio en uitgebreide lokale marktkennis.
Voor woningen, kantoren, winkels, bedrijfspanden en logistiek vastgoed ondersteunen de Dynamis partners met aan- en verkoop begeleiding, taxaties, beheer, financiële diensten en aan- en verhuur.

Marc Wolthuis
Neem contact op met Marc

Interessant nieuws

Bekijk overzicht
Last mile onder de loep: hoe krijg je bevoorrading in een uitstootvrije stad?

Last mile onder de loep: hoe krijg je bevoorrading in een uitstootvrije stad?

Om uitstoot tegen te gaan, stellen grote steden de komende jaren steeds meer eisen aan de bevoorrading van bedrijven. Daardoor neemt de vraag naar logistiek vastgoed in het buitengebied toe....
Bekijk overzicht