Inbraakschade zonder sporen: de gouden tip die tot een uitkering leidde

Inbraakschade zonder sporen: de gouden tip die tot een uitkering leidde

Geschreven door Tom Dekker op 3 september 2021

Een bestelbus is een groot goed. Timmerlieden en aannemers kunnen niet zonder. Want in de bus zit hun belangrijkste materiaal. Is dat weg, dan kunnen zij hun werk niet doen. Maar er ligt een gevaar op de loer: inbraakschade zonder braaksporen. Reeds in 2018 waarschuwde de politie voor dieven die in en rond Den Haag vaak zonder braakschade auto's leegroofden. En begin dit jaar publiceerde de Consumentenbond een artikel over sleutelloze autodiefstal.

Voor ondernemers kan een eigen vervoersverzekering uitkomst bieden. De keerzijde is dat u er wéér een maandelijkse kostenpost bij krijgt. Is deze investering de moeite waard?

Alarm of geen alarm?

Recentelijk had een aannemer in Amsterdam te kampen met inbraakschade zonder braaksporen. "Er was ingebroken en de aannemer was verzekerd," vertelt Tom Dekker, zakelijke verzekeringsexpert bij KRK. "Maar braaksporen ontbraken en onze klant had geen alarm geïnstalleerd."

Een probleem, want met een alarm staat de verzekerde een stuk sterker. "Klanten menen vaak dat deze extra beveiligingsmaatregel geen zin heeft, omdat een volleerde inbreker toch wel binnenkomt," vertelt Tom. "Maar ik leg altijd uit dat je met een goedgekeurd alarm veel meer kans hebt op een uitkering van de verzekering. Natuurlijk is dat niet de enige reden dat je er een moet installeren. Het is tevens een preventieve maatregel. Hoe handig inbrekers ook zijn, je kan het ze best moeilijk maken. Je laat thuis toch ook niet de voordeur openstaan?"

Toegevoegde waarde van de bemiddelaar

Betekent dit dat de aannemer zonder alarm geen uitkering van de verzekering kreeg? "In dit geval liep het nét even anders," zegt Tom. En dat heeft te maken met het feit dat KRK optrad als bemiddelende partij. Tom kent de klant goed én heeft een band met de verzekeraar. Dat leidde tot een gouden tip: "De verzekeraar wilde graag meedenken. Mijn contactpersoon vertelde dat de garage de sleutel van de bestelbus misschien zou kunnen uitlezen. Als zou blijken dat de bus op slot zat, zou mijn klant sterker staan."

Tom besprak dit met de aannemer, die direct contact opnam met de garage. De uitkomst: "De bus zat op slot ten tijde van de inbraak. En de verzekeraar besloot om zich coulant op te stellen. Daardoor kreeg de aannemer het bedrag uiteindelijk tóch uitgekeerd!"

Meer weten over dit onderwerp?

Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie